Jedna od najopasnijih situacija za volanom: Šta da uradite ako vam otkažu kočnice tokom vožnje

Kocnice

Tokom vožnje može doći do različitih nepredviđenih situacija, ali malo šta je strašnije od trenutka kada shvatite da vam kočnice više ne funkcionišu. Iako to nije čest kvar, ponekad se dešava – i nažalost, može imati ozbiljne posledice ako vozač ne zna kako da reaguje.

U ovakvoj situaciji najvažnije je ostati pribran. Panika ne pomaže – morate što pre povratiti kontrolu i pokušati da bezbedno zaustavite vozilo. Prvo što treba da uradite jeste da odmah prestanete da ubrzavate. Uključite sva četiri migavca kako biste upozorili ostale učesnike u saobraćaju, a dodatno upozorenje može biti i sirena.

Nemojte gasiti motor, jer će prestati da radi servo volan, što će znatno otežati upravljanje vozilom. Pokušajte da nekoliko puta pritisnete papučicu kočnice, pumpajući je, u nadi da ćete povratiti pritisak u sistemu. Ako to ne uspe, pokušajte da usporite pomoću motora, tako što ćete postepeno prebacivati u niže brzine.

Ako vozite automobil sa manuelnim menjačem, to će vam biti lakše. Kod automatskih menjača, većina ima manuelni (sekvencijalni) režim, koji omogućava ručno spuštanje stepena prenosa.

Čim shvatite da su kočnice otkazale, pokušajte da vozilo izbacite iz saobraćaja – pređite u zaustavnu traku, na bankinu ili na bezbedno mesto pored puta. Ako se sve dešava u gradskoj vožnji i nemate prostora za zaustavljanje, a brzina je mala, pokušajte da vozilo usmerite ka nekoj ogradi, ivičnjaku ili drugoj čvrstoj površini koja može pomoći u usporavanju – bolje i to nego udar u drugo vozilo ili pešaka.

Kako prepoznati da su kočnice pred otkazivanjem?

Sistem kočenja često unapred daje signale da nešto nije u redu. Ako vam kočnica postane tvrđa nego inače ili je potrebno mnogo više snage da biste usporili vozilo – to može značiti da pojačivač kočnice ne radi kako treba. Do toga obično dolazi posle duže neaktivnosti, velikog pregrevanja sistema ili kvara na samoj pumpi.

Zato je važno da na svaka dva do tri meseca proverite stanje kočione tečnosti, istrošenost pločica i stanje diskova. Ako je papučica kočnice neuobičajeno mekana, moguće je da je nivo tečnosti nizak ili da se u sistemu nalazi vazduh.

Ako pri kočenju vozilo počne da vuče u stranu ili se ponaša nepredvidivo, to može ukazivati na ozbiljniji kvar – ne samo na kočnicama, već možda i na amortizerima ili drugim delovima oslanjanja. Takve simptome nikako ne treba ignorisati – vozilo treba što pre odvesti u servis.

Tagovi:
Pročitajte još: