Jednu rečenicu darovitoj deci nikako ne treba da kažete: Često je čuju, a može da ima velike posledice

Mama i dete razgovaraju

Odgajanje izuzetno pametne, darovite dece, ima svojih divnih i zabavnih strana, ali nije nimalo jednostavno. Stručnjaci naglašavaju koliko način na koji razgovaramo sa našom decom utiče na njihovo emocionalno blagostanje i samopoštovanje, a kod nadarene dece taj uticaj može da bude još izraženiji, jer se njihovo napredno razmišljanje često sukobljava sa očekivanjima odraslih ili tradicionalnim strukturama učionice.

Stručnjakinja za blagostanje i liderstvo Ana Araužo naglašava da je važno da roditelji budu svesni načina na koji komuniciraju sa svojom decom, te ističe da neke fraze, najčešće izgovorene bez loših namera, mogu da prouzrokuju štetu i obeshrabre dečju radoznalost ili emocionalno izražavanje. Jedna fraza se posebno ističe kao izuzetno štetna, a to je upravo ona koju darovita deca često čuju – i kod kuće i u školama.

Među najštetnijim frazama koje izrazito inteligentno dete može da čuje je: “Ne možeš da odgovoriš”. Ova naizgled jednostavna rečenica može da ima duboke emocionalne posledice. Često se koristi kada odrasla osoba zna da će dete verovatno pravilno odgovoriti i želi da drugima da šansu. Međutim, darovito dete je oseća kao odbacivanje. Ućutkuju ih ne zbog lošeg ponašanja ili ometanja, već zbog sjajnih rezultata.

Kada dete ovo stalno sluša, ono može da počne da povezuje svoju inteligenciju sa problemom. To šalje poruku da njegov doprinos nije dobrodošao, a vremenom može dovesti do povlačenja, frustracije ili čak stida. U pokušaju da zaštite samopoštovanje druge dece, odrasli mogu nenamerno da oštete emocionalni razvoj darovite dece, piše okdiario.com.

Prema rečima stručnjaka, deca koja se osećaju kažnjeno zbog toga što su inteligentna mogu da počnu da skrivaju svoje sposobnosti, manje učestvuju u nastavi ili dovode u pitanje sopstvenu vrednost. Podsticanje učešća, a ne njegovo ograničavanje, ključno je za njihovo samopouzdanje i dugoročnu motivaciju. Umesto da ih isključuju, odrasli bi trebalo da im ponude prostor da zablistaju, a da i dalje pažljivo upravljaju grupnom dinamikom.

Druge fraze koje treba izbegavati kod veoma inteligentne dece

“Ti ne možeš da odgovoriš” nije jedina fraza koja može negativno da utiče na darovitu decu. Evo još nekoliko na koje treba obratiti pažnju:

“To trenutno nije relevantno” – iako se uglavnom izgovara kako se razgovor održao u određenom pravcu, ova fraza može da navede dete da pomisli da je njegova radoznalost ili uvid neprimeren, a zapravo bi trebalo da bude pohvaljeno zbog toga.
“Sačekaj malo” – darovita deca često završavaju zadatke pre ostalih i spremna su za još. Stalno traženje da sačekaju može dovesti do dosade i otuđenja.
“Ne možeš da budeš vođa” – zbog stalnog uskraćivanje liderskih uloga dete može da oseća kao da je to kazna za preuzimanje inicijative.
“Nije to tako važnon” – mnoga darovita deca su emocionalno osetljiva. Odbacivanje njihovih reakcija može da poništi njihova osećanja i dovede do potiskivanja osećanja.
“Ne budi dramatičan” – slično gore navedenom, ova fraza umanjuje njegov iskustvo i uči ga da skriva svoje emocionalne reakcije.
“To sada ne radimo” – prekomerna kontrola učenja ili kreativnog izražavanja darovitog deteta može da ograniči njegovu prirodnu motivaciju za istraživanje.

Tagovi:
Pročitajte još: