Ako primetite da auto pri ubrzavanju gubi snagu, motor „zavrti“, ali vozilo ne ubrzava kako bi trebalo – moguće je da vam kvačilo proklizava. Uz to se mogu javiti i vibracije, a na uzbrdici vozilo možda neće ni krenuti napred. To je jasan znak da prenos snage s motora na točkove više nije direktan – kvačilo „proklizava“ i energija se gubi u prazno.
U tom slučaju, vreme je da odete kod majstora, jer je samo pitanje trenutka kada kvačilo više neće uopšte „hvatati“. Zamena nije ni jednostavna ni jeftina – konačna cena zavisi od kvaliteta delova i toga da li vozilo koristi klasični ili dvomaseni zamajac. Kod manjih i jednostavnijih automobila cena zamene kvačila retko bude ispod 500 do 800 evra.
Kod popularnih modela poput Golfa, kompletna zamena može koštati od 1.500 do 2.000 evra, dok se kod većih i skupljih modela popravka može popeti i na 2.500 evra. Kod luksuznih vozila cena može ići i preko 3.000 evra, naročito ako se menja i dvomaseni zamajac, što dodatno povećava trošak za nekoliko stotina evra.
Ako se koristi pažljivo, kvačilo može da izdrži preko 200.000 kilometara, a u idealnim slučajevima i do 300.000. Međutim, ako se loše koristi, može da propadne već posle 100.000 kilometara. Zbog toga se pravilna upotreba isplati.
Kako da produžite vek kvačila?
Najvažnije pravilo je da ne držite nogu na papučici kvačila kad je ne koristite. Prilikom startovanja vozila, trudite se da u isto vreme što kraće držite pritisnutim kvačilo i gas. Pravilna koordinacija nogu sprečava nepotrebno proklizavanje.
Jedna od najčešćih grešaka je da vozači počinju da dodaju gas dok im je papučica kvačila još uvek delimično pritisnuta. Ova loša navika dovodi do prebrzog habanja i smanjenja životnog veka kvačila.
Razlika između ispravnog i dotrajalog kvačila često se oseti vrlo brzo – osećaj pod levom nogom zna da se naglo promeni. Ako sumnjate da nešto nije u redu, možete uraditi jednostavan test koji vam može pomoći da saznate da li je vreme za zamenu.
Kako da testirate stanje kvačila?
Dok motor radi, a auto miruje na ravnoj podlozi, uključite najvišu brzinu (peta ili šesta), pritisnite kvačilo i zatim ga naglo pustite. Ako je kvačilo ispravno, auto će se odmah ugasiti jer neće moći da „izdrži“ bez prenosa. Ako se vozilo ne ugasi i motor nastavi da radi – kvačilo već ozbiljno proklizava i verovatno je pred kraj.
Ovaj jednostavan trik može vam dobro doći i ako kupujete polovan auto s manuelnim menjačem – testirajte pre nego što odlučite, piše Jutarnji list.