PREKINITE SA ZABLUDAMA! Hrono ishrana: GREŠKE koje najčešće pravimo?

Bilo da ste prešli na hrono ishranu iz zdravstvenih razloga ili samo zato što želite da izgubite koji kilogram, sve su šanse da ste napravili pravi izbor. Veliki broj doktora i nutricionista se slaže da je hrono ishrana jedna od najboljih režima ishrane koje možete da pratite.

Naročitu pažnju ovaj režim ishrane obraća i na to kako se određene namirnice kombinuju, i kakve reakcije među sobom izazivaju. Ovo je posebno korisno ako želite da izgubite kilograme, tj. ako je za vas ovo dijeta.

Teško je pogrešiti sa hrono ishranom
Ovo je tačno pre svega zbog toga što nemate komplikovan sistem brojanja kalorija ili količine hrane koju unosite na dnevnom nivou.

Pravila hrono ishrane kojih treba da se držite tiču se kombinovanja grupa hrane i propisanog vremena koje treba da prođe između obroka (što je 4-6 sati).

Pa tako hrono doručak uključuje sve što vam može pasti na pamet od hrane, hrono ručak se uglavnom fokusira na teže proteine, ugljene hidrate i sveže povrće, dok hrono večera nudi opciju lakših proteina i zeleniša.

Dnevno vam je dozvoljena i jedna hrono užina, između ručka i večere kada smete da jedete i slatko, ali prema receptima za hrono slatkiše.

Koje su to najčešće greške u hrono ishrani koje možete da napravite?

1. Preskačete obroke
Ako postoji jedna stvar koja je izričito zabranjena u okviru hrono ishrane to je preskakanje obroka. Jedini obrok koji, u suštini smete da preskočite jeste užina jer je ona tehnički opcionalna. Ipak, s obzirom na to da vam je, prema planu, ovo jedna od retkih prilika kada možete da unesete voće u organizam, ne bi je trebalo propuštati.

Glavna stvar kod hrono ishrane jeste da svom organizmu nametnete određeni ritam koji će svaki dan biti isti. Organizam usvaja taj ritam kao svoju rutinu i tačno zna kako za koji obrok treba da se pripremi.

Takođe, ako vam se nekad baš desi da nemate vremena za neki obrok u toku dana, pa vam zbog posla doručak i ručak postanu jedno ili vam se popodne ne jede slatko, nemojte da napravite još veću grešku i da na kraju dana taj obrok “nadoknadite.” Drugim rečima, nemojte da jedna greška vuče drugu.

Ako ste preskočili doručak, to je to – greška je napravljena.

Nikako nemojte kasno doručkovati, pa ručati pre nego da prođe propisanih 4-6 sati između obroka. Ili još gore, nemojte da vam padne na pamet da ubacite pun obrok umesto užine ili dodate još jednu kasnu večeru.

2. Količina hrane koju unesete varira

I ova greška u hrono ishrani vezana je za bioritam, a evo i kako. Oni koji prate hrono ishranu vole da kažu kako se vode sledećom maksimom:

Doručkuj kao kralj, ručaj kao princ, večeraj kao siromah. Što znači da, iako hrono ishrana ne ograničava to koliko ćete pojesti dnevno, trebalo bi da vam obroci ne variraju baš previše od dana do dana kada je količina u pitanju.

Konkretno, ne treba da “zamenjujete obroke” kako kaže Alan Delabo (tvorac hrono ishrane) ni po količini, ni po tipu hrane koji unosite na dnevnom nivu. Doručak treba da bude najobilniji (što je i logično jer vam je dozvoljeno skoro sve od hrane), a svaki naredni obrok treba da bude sve skromniji.

Razlog je prilično jasan: naše telo pretvara kalorije koje ste uneli ranije tokom dana u energiju koja će vam trenutno biti potrebna. One kalorije koje unesemo kasnije uveče organizam skladišti za budućnost. Drugim rečima: pretvara je u salo, najčešće na stomaku.

dijeta

Foto: Profimedia

3. Ne računate voćne sokove u obrok

Greške u hrono ishrani često se odnose i na ono što pijete. Naročito onda kada ta pića sadrže šećere. Začudili biste se kada biste videli koliko ljudi ne računa voćne sokove u prestupe kada drži dijetu. Ipak, ovo jeste greška.

Čak i onda kada na pakovanju piše da sok ne sadrži šećere, to i dalje nije istina. I da uzmete i iscedite sok sami, on i dalje sadrži voćne šećere, koji su odstupanje od propisanog plana hrono ishrane. Zato su vam oni dozvoljeni samo u vreme užine i to u manjim količinama.

Ma koliko da vam dozvoljava i da nije stroga, hrono ishrana je i dalje jedna vrsta dijete. A to znači da postoje namirnice koje ne smete ni da pogledate ako želite da izbegnete da pravite greške u hrono ishrani. A ako ćete da grešite, čemu onda sve?

4. Ne jedete dovoljno sveže hrane

Evo jedne greške u hrono ishrani koju ljudi često previde. Naime, u traženju novih recepata i dozvoljene hrane, ljudi često zaborave glavni savet bilo koje dijeta, a to je: Jedite svežu hranu.

Kažu nutricionisti da je najbolja hrana on za koju vam ne treba recept, tj. spisak sastojaka, jer je ona sama po sebi sastojak. Što manje procesuirane hrane, a posebno industrijske, i izbeći ćete ozbiljne greške u hrono ishrani.

5. Preterujete sa užinom

Užina je, pored doručka, možda i najslobodniji obrok u danu u okviru hrono ishrane.

Jednostavno, kad vidite na listi dozvoljenih namirnica da smete da sebi priuštite i parče torte, uopšte i nemate osećaj da ste na dijeti.

Međutim, to znači da postoji prostor za greške u hrono ishrani. Jedna studija koja je sprovedena u Škotskoj, Francuskoj i SAD-u pokazala je da ljudi retko kad zaista vode računa o tome šta jedu za užinu.

Francuzi su u ovom smislu još i bili najbolji jer su užinu generalo izbegavali, ali kada bi je jeli, to bi bio pravi mini-obrok sa hlebom, sirom, jogurtom i voćem. Ma koliko da je to loše, još je gora praksa u druge dve države, gde su ispitanici obično jeli industrijske grickalice i slatka peciva i kolače.

voće

Foto: Profimedia

6. Loše kombinujete namirnice

U skladu sa načinom na koji je ljudski organizam građen i kako funkcioniše, različite vrste hrane različito se procesuiraju u telu. Drugim rečima, drugačije se vare.

I vrlo često, jedni tipovi namirnica utiču na to kako će drugi tipovi biti svareni. Ono što ne želite jeste da se hrana dugo zadržava u organizmu, tj. da se sporo vari. Prvo, jer tako vaš organizam ne može da iskoristi hranu koju ste uneli smesta. Drugo, jer taloženje hrane u sistemu za varenje može imati negativne posledice po zdravlje organizma. Sve ovo može se rešiti pravilnim kombinovanjem hrane.

Zato hrono ishrana propisuje kombinaciju proteina i ugljenih hidrata jedino za ručak, ili ograničava upotrebu mlečnih proizvoda na doručak i eventualno ručak, na primer.

Preuzeto: srbijadanas.com