fbpx
Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.

Skupa igranka za EU: Indijski dizel miriše na rusku naftu

Indijkski dizel

Za geopolitičku igranku razvijenih „zapadnih zemalja“ (tu je i geografski istočna Australija) i Rusije, pare se naplaćuju – na dalekom Istoku. Indija je postala nezaobilazan igrač na globalnom tržištu nafte, kupujući jeftinu rusku naftu koju Zapad „iz principa“ neće a prodajući tom istom zapadu, prevashodno EU i SAD, skupo gorivo od te iste nafte, piše Blumberg.

I pored toga što naveliko podriva zapadne napore da energetskim embargom osakate prihode Moskve, kojima se između ostalog finansira rat u Ukrajini, Nju Delhi ne trpi javno gotovo nikakve posledice.

– Čelnici američkog Trezora imaju dva glavna cilja, održavati tržište dobro snabdeveno naftom i odvojiti Moskvu od naftnih prihoda. Oni su svesni da indijske i kineske imaju velike profitne margine kupujući jeftinu rusku naftu a prodajući iz nje prerađeno gorivo po globalnim cenama. I to im je ok – kaže za Blumberg Ben Kahil, viši saradnik vašingtonskog tink-tanka „Centar za strategijske i međunarodne studije“.

A takvu situaciju Indijci koriste masovno, dnevno su slali 89.000 barela benzina i dizela dnevno u Njujork prošlog meseca. To je najviše u poslednje četiri godine, podaci su analitičarske firme „Kpler“. Uz to niskosumporni dizel koji ide u Evropu svakog dana dostizao je 172.000 barela, najviše od oktobra 2021.
– Ovo može biti i više, ako se kineska ekonomija bude budila brže nego što računamo. Globalna tražnja za naftom i LNG-om će otići naviše – rekao je Birol u Bangaloru, pred sutrašnji energetski forum,

Već sada potrošnja avionskog goriva u Kini, koja se otvorila nakon pandemije, je „veoma veoma velika“ i to će povećati ukupnu tražnju za gorivom. Još veći problem je što LNG-a na tržištu ima manje nego nafte, i to na istorijski najnižem nivou, pokazuju podaci EIA.

A, podsetimo, taj gas bi trebalo da zameni zemni gas iz gasovoda, za koji takođe postoje sankcije Rusiji. Kako će sve to uticati na cene i nafte, i dizela i gasa, videćemo veoma brzo.

Trenutno se nafta drži na 80 dolar za barel brenta, dizela na Mediteranu (tržišta po kom se meri i cena na pumpama u Srbiji) 820 dolara za tonu a LNG-a 55 dolara evra po megavatu u EU.
Igranka se nastavlja a, kako vidimo, „muzika“ može i da se ubrza.

Tagovi:
Pročitajte još: