Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.
Search
Close this search box.

Ekološki pasoš za nova vozila neće biti dodatni trošak za kupce

Kola

Ekološki pasoš za nova vozila neće predstavljati nikakav dodatni novčani izdatak za kupce, jer je to dokument koje svako novo vozilo već ima, rekla je za Tanjug generalna sekretarka Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac.

Ono što je za prodavce problematično je način na koji se pravilnik sprovodi, u veoma kratkom roku, jer je obim posla određenih procedura veliki, kazala je Graovac.

Ona je objasnila da ekološki pasoš sadrži podatake o ekonomičnosti potrošnje goriva i o izduvnim emisijama, kako CO2 tako i ostalih gasova koje izbacuju vozila po pravilniku, a koji je sastavni deo Zakona o klimatskim promenana koji je Vlada Srbije donela u septembru ove godine.

„Svi uvoznici odnosno prodavci vozila su u obavezi da za sva vozila koja su u ponudi iskažu te podatke. To nije posebna potvrda, to je iskazivanje podataka na odredjenim obrascima. Ti podaci su namenjeni korisnicima i tome da svi potencijalni kupci budu obavešteni o karakteristikama koje se tiču ekologije“, rekla je Graovac.
Ponovila je da ne postoji nikakva naplata, a da je ono što je predstavlja problem uvoznicima i prodavcima, a za šta se Asocijacija obratila nadležnom ministarstvu, dodaje Graovac, jeste da su u veoma kratkom roku dobili izuzetno veliki obim posla kako bi pripremili sve što je potrebno.

„Sva nova vozila sadrže te podatke. Medjutim po ovom pravilniku mi to sad moramo da radimo malo drugačije. Moraju da budu vidljivije iskazani ti podaci i za svako vozilo mora da postoji jedno uputstvo o energetskoj efikasnosti“, objasnila je Graovac.

Drugi problem je to što prodavci imaju u ponudi vozila koja još nisu stigla u zemlju, koja se nalaze na lageru ili nisu proizvedena.

„Za ta vozila nemamo tačne podatke dok ne izađu iz proizvodnje. Tu smo u problemu, i zbog toga smo se i obratili nadležnima da pokušamo da nađemo neka rešenja i neke male izmene gde bi to bilo praktičlno lakše pripremiti u skladu sa tim kako izgleda praksa u našem poslu“, rekla je Graovac.

Kazne za prodavce su, kako je rekla, prilično visoke i idu do dva miliona dinara.

Što se tiče tržišta automobila, Graovac kaže da kupovina novih vozila na našem tržištu mala u odnosu na broj stanovnika.

„Zaključno sa novembrom ove godine oko pet odsto je manje nego prošle godine, a prošle godine je pak bilo dosta manje u odnosu na 2019. Mi to pokušavao da merimo u odnosu na godinu pre korone. Taj broj nećemo stići iako su to i dalje mali brojevi. Malo novih vozila se proda na našem tržištu u odnosu na broj stanovnika“, rekla je Graovac.

Kupovina električnih i hibridnih vozila u Srbiji je porasla, i ove godine će postići rast od skoro 100 odsto, ali je broj vozila i dalje mali.

„Prošle godine je prodato 113, a ove godine već imamo nekih 198, što u procentima jeste veliko, ali u brojevima veoma malo. Imamo veliki rast hibridnih vozila koja možete da vozite bez dodatnog dopunjavanja strujom. Sa druge strane za električna vozila je potrebna ozbiljna infrastruktura“, objasnila je Graovac.

Tagovi:
Pročitajte još: