Čarter let kojim su se turisti iz Srbije vratili 14. jula iz Egipta kasnio je dva i po sata, a oni su umesto sat vremena pre ponoći poleteli za Beograd u 01.30h. Putnici su za Euronews Srbija ispričali da je i po sletanju u Beograd bilo problema i u dostavi prtljaga zbog toga što, kako su im zaposleni na aerodromu rekli, nije bilo dovoljno osoblja za istovar prtljaga, a reč je o problemu koji traje oko mesec dana. Da li su zbog situacije na Aerodromu “Nikola Tesla” u Beogradu, problema sa kojima se susrela “Er Srbija” ovog leta, ali štrajkova na brojnim evropskim i svetskim aerodromima, čarter letovi koji koriste brojni turisti iz Srbije ove sezone ugroženi i kojoj meri?
Sagovornici Euronews Srbija kažu da do sada nije bilo otkazivanja čarter letova, ali da ima kašnjenja, kao i da su najduža između pet i šest sati.
Kao problem navode to što se dešava da avio kompanija ne javi na vreme informaciju o odlaganju leta, a znaju unapred da će avion kasniti par sati, te da je zato potrebna bolja komunikacija kako ljudi ne bi bespotrebno sedeli na aerodromu par sati više, odnosno kako bi mogli da prilagode vreme dolaska na aerodrom novonastalim okolnostima.
Očekuju da će se kašnjenja nastaviti do kraja letnje sezone, odnosno do kraja oktobra do kada se uglavnom i realizuje čarter saobraćaj, ali da će se ona postepeno smanjivati kako odmiče sezona, pa će verovatno situacija, kako dodaju, uz sve probleme na aerodromu u Beogradu i u Er Srbiji, biti nešto bolja u septembru i početkom oktobra.
Koliko kasne čarter letovi
Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić rekao je da se u ovom trenutku čarter letovi odvijaju relativno redovno, ali da ima kašnjenja koja su manja nego što je to bilo na početku sezone.
“Za sada nije to u onoj meri kao što je sad na redovnim linijama. U ovom trenutku nema nekog većeg problema sa čarterima u smislu da nije bilo otkazivanja, imamo kašnjenja ali to je manje nego što je bilo na početku sezone. Očekujem kako odmiče sezona da ćemo polako smanjiti i ta kašnjenja. Uglavnom su kašnjenja uslovljena upravo ovim haosom na aerodromu gde izgubimo to vreme leta iz Beograda i onda jednostavno moraju da se čekaju nova vremena koja se dobiju za prelet i za dolazak na određenu destinaciju na koju se kreće”, kaže Seničić za Euronews Srbija.
Dodao je da to onda prouzrokuje čekanje od nekoliko sati, svakako i na samoj destinaciji na kojoj gosti čekaju da se vrate.
“Međutim, kako smo započeli sezonu gde je bilo dosta kašnjenja, sada se polako to stabilizuje, poslednjih dana je bilo par aviona koji su kretali na vreme. Naravno da ima iskakanja ali nije tako strašno kao što smo mislili da će biti. Kada je reč o čarterima, mislim da nije bilo većih kašnjenja od pet ili šest sati, bilo jako puno aviona, najčešće su kašnjenja između sat i po i tri sata”, navodi Seničić.
Do odlaganja i kašnjenja, kako objašnjava Luka Popović sa portala Ex-YU Aviation, dolazi zapravo zato što ostatak mreže destinacija ima problema i ima mnogo kašnjenja iz Beograda zbog nedostatka radnika na aerodromu, što izazove lančanu reakciju i dolazi do kašnjenja svih letova, pa tako i čarter letova.
“Er Srbija uglavnom vodi računa da ne dolazi do otkazivanja tih letova zato što su ti letovi plaćeni od strane turoperatora i agencija tako da bi trošak otkazivanja tih letova bio veliki. Što se tiče samih letova, oni se održavaju ali ima kasnjenja što je uzrok čitavog problema na aerodromu”, rekao je Popović za Euronews Srbija.
Popović kaže da očekuje da će se kašnjenja nastaviti do kraja letnje sezone koja traje do kraja oktobra, odnosno do kada se uglavnom i realizuje čarter saobraćaj, i to zbog problema kako na aerodromu tako i u samoj Er Srbiji zbog gustog saobraćaja.
“Verovatno će se kašnjenja nastaviti, ona će postepeno da se smanjuju kako odmiče sezona tako da će verovatno situacija biti nešto bolja u septrembru i početkom oktobra”, dodaje on.
Šta je problem u obaveštavanju putnika o kašnjenju leta?
Na pitanje da li putnici blagovremeno dobijaju informacije u slučaju kašnjenja čarter letova, Seničić kaže da je to problematična stvar i objašnjava da kad je čarter let u pitanju, tu odgovornost suštinski u paket aranžmanu nosi turistička agencija, kao i za sve drugo, ali da je kod avio prevoza to dosta specifično, s obzirom na to da turistička agencija ne može ni na koji način da utiče na avio prevoz.
“Onda mi zavisimo od toga kakvu informaciju i kada ćemo je dobiti od avio kompaonije, nije to uvek onako kako bismo mi voleli i da bismo mogli ljudima da prosledimo te informaciju na vreme. Dešava se da avio kompanija ne javi na vreme, a znaju da će avion kasniti par sati, ali se ta informacija ne podeli sa agencijama na vreme i onda ljudi dođu na aerodrom, sede na aerodromu možda i bespostrebno par sati. Sa te strane bi ta kominunikacija morala da bude bolja. Takođe je ista stvar kada se to već desi na aerodromu, kada su putnici na aerodromu, da nemamo predstavnika avio kompanije koji izađe pred putnike i saopšti im šta se dešava s obzirom na to da predstavnik agencije ne može ni prići putnicima kad već uđu u slobodnu carinsku zonu. Sa te strane to bi moralo da se poboljša i to mora da bude daleko kvalitetnije i bolje u nekom narednom periodu”, rekao je Seničić.
Popović kaže da putnici informacije o kašnjenju i odlaganju letova dobijaju od agencija, a da ih o tome informiše i Er Srbija i to uglavnom 24 sata unapred.
“Naravno neka kašnjenja nisu predviđena, ona se dese u toku dana ili u par sati pre nego što sam let treba da se realizuje. U slučaju da su neka veća odstupanja, na primer kao što su se dešavale situacije da let treba da bude u 9 ujutro, a bude ralizovan u 15 časova uglavnom u tim situacijama su putnici unapred informisani tako da dođu kasnije na aerodrom”, rekao je Popović.
Seničić navodi da se putnici žale na čekanja i da je ozbiljan problem kašnjenje čarter leta duže od tri sata. U tom slučaju, putnici imaju pravo i na neko osveženje i eventualno neku nadokandu u slučaju da je propuštena neka od usluga koja je uplaćena kroz paket aranžman.
Seničić objašnjava da su troškovi u tom slučaju na avio kompaniji, ali da je u praksi to drugačije jer najčešće bi to trebalo da isplaćuje turistička agencija, a da potom taj iznos naplati od avio kompanije.
Dodaje da to sada “teško ide” s obzirom na to da se avio kompanija kroz ugovor sa agencijama ogradila od svih tih uslova što, kako tvrdi, inače nema pravo po zakonu, jer agencija ne može da utiče na to i da nađe prazan avion, kao u slučaju aranžmana sa autobuskim prevozom.
“Ljudi su i nervozni, pričamo o porodicima sa decom pre svega koji provedu neko vreme na aerodromu. Međutim, uvek je to rizik kada u sred sezone idete čarter letom”, rekao je Seničić.
Da li su prethodnih godina i koliko kasnili čarter letovi?
Popović kaže da se i prethodnih godina dešavalo da čarter letovi kasne, da ih je bilo i prošle godine, ali da su kašnjenja sada uglavnom veća zato sto je mnogo gušći saobraćaj.
“Er Srbija je napravila vrlo ambiciozan red letanja za ovu godinu s obzirom na resurse koje imaju u vidu aviona, tako da kašnjenja jesu veća”, rekao je Popović.
I Seničić navodi da su i ranijih godina bila kašnjenja čarter letova jer je to uobičajeno tokom sezone, ali da ih je ove godine više.
“Mi radimo i sa nekim stranim prevoziocima, to se dešava i na atinskom aerodromu, to nam se dešava i na turskim aerodromima, i tamo postoje problemi na aerodromima koji uzrokuju kašnjenja u polasku aviona sa tih destinacija. Ne pravdam nikoga, nego pokušavam da gledam realno na situaciju. U Frankfurtu je pre neki dan sve kasnilo seda ili osam sati. Manjak je aviona generalno na tržistu, a s druge strane i sami aerodromi imaju ozbiljan problem sa radnom snagom jer je veliki broj ljudi napustio te poslove za vreme korone i sada će biti potrebno neko vreme da se to stabiluzuje”, rekao je Seničić.
Dodaje da je kod nas i dodatni problem jer se krenulo u rekonstrukciju aerodroma u Beogradu nešto pre korone i to traje već dve, tri godine.
“Čini mi se da ta organizacija na aerodromu nije kako treba, to je bilo daleko kvalitetnije i bolje ranije. Sada mi se čini da se novi vlasnici i zaposleni na aerodromu ne snalaze baš najbolje. Imamo velikih problema kod rendgenskih pregleda, bezbednosnih pregleda, velikih problema na ček-inu gde nam vrlo često sistem za čekiranje ne radi. Mislim da te stvari moraju da se isprave jer to najviše utiče na pomeranje letova”, rekao je Seničić.