fbpx
Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.

Od Londona do Njujorka za sat i po: Predstavljen avion koji bi mogao da napravi revoluciju u načinu na koji putujemo

Avion

NASA i kompanija Lockheed Martin prošle nedelje su zvanično predstavili prvi tihi supersonični avion X-59. Koristeći ovaj jedinstveni eksperimentalni avion, NASA ima za cilj da prikupi podatke koji bi mogli da naprave revoluciju u avio-saobraćaju, otvarajući tako put novoj generaciji komercijalnih aviona koji mogu da putuju brže od brzine zvuka.

“Ovo je veliko dostignuće koje je omogućeno isključivo napornim radom i genijalnošću agencije NASA i čitavog tima koji je radio na modelu X-59”, rekla je zamenicia administratora Nase Pem Melroj, a prenosi portal Techxplore.

“Za samo nekoliko kratkih godina, prešli smo put od ambicioznog koncepta do stvarnosti. X-59 će pomoći da promenimo način na koji putujemo, približavajući nas za mnogo kraće vreme”, dodala je.

Melroj i drugi visoki zvaničnici Nase otkrili su letelicu tokom ceremonije koju je organizovao glavni proizvođač, odnosno kompanija Lockgeed Martin u svom pogonu u Palmdejlu u Kaliforniji.

Inače, X-59 je u fokusu Nasine misije Kveset koja se fokusira na pružanje podataka koji će pomoći regulatorima da preispitaju pravila koja zabranjuju komercijalne supersonične letove nad kopnom. Već 50 godina, SAD i druge nacije zabranjuju takve letove zbog uznemiravanja stanovništva izazvanog glasnim zvučnim udarima.

Očekuje se da će X-59 leteti 1,4 puta većom brzinom od zvuka, odnosno 1.488 kilometara na sat. Njegov dizajn, oblik i tehnologije omogućiće letelici da postigne ovu brzinu uz generisanje tišeg zvučnog udara.

“Uzbudljivo je razmotriti novi nivo ambicija iza misije Kveset i njegove potencijalne koristi”, rekao je Bob Pirs, pomoćnik administratora za istraživanje aeronautike u sedištu Nase u Vašingtonu.

“NASA će podeliti podatke i tehnologiju koju generišemo iz ove jedinstvene misije sa regulatorima i industrijom. Demonstrirajući mogućnost tihog komercijalnog supersoničnog putovanja iznad kopna, nastojimo da otvorimo nova komercijalna tržišta za američke kompanije od kojih će korist imati putnici širom sveta”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by NASA Aeronautics (@nasaaero)

Tim misije će preći na sledeće korake u pripremi za prvi let: testiranje integrisanih sistema, rad motora i taksi testiranje modela.

Avion bi po prvi put trebalo da poleti kasnije ove godine, nakon čega sledi njegov prvi tihi let nad kopnom. Misija će sprovesti nekoliko testova letenja u pogonu Lockheed Martina pre nego što ga prebaci u Armstrongov centar za istraživanje letenja u sedištu Nase u Edvardsu u Kaliforniji, gde će biti njegova baza.

Kada NASA završi potrebne testove letenja, avion će preleteti nekoliko izabranih gradova u SAD, prikupljajući podatke o zvuku koji generiše i kako ga ljudi percipiraju. NASA će te podatke dostaviti Federalnoj upravi za vazduhoplovstvo i međunarodnim regulatorima.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by NASA Aeronautics (@nasaaero)

X-59 je jedinstven eksperimentalni avion dužine 30, a širine 9 metara. Oblik aviona i tehnološki napredak u njemu omogućiće tihi nadzvučni let. Tanak suženi nos X-59 čini skoro trećinu njegove dužine i ima za cilj da razbija udarne talase koji bi obično rezultirali zvučnim udarima.

Zbog ove konfiguracije, kokpit se nalazi skoro na polovini dužine aviona – i nema prozor okrenut napred već sa strane. Umesto toga, stručnjaci misije su razvili sistem eXternal Vision, odnosno seriju kamera visoke rezolucije koje napajaju 4K monitore u kokpitu.

Takođe, motor je postavljen na vrhu što mu daje glatku donju stranu kako bi se sprečilo da se udarni talasi spajaju u pozadini aviona i izazivaju probijanje zvučnog zida.

Tagovi:
Pročitajte još: