fbpx
Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.

U ovim vrtićima deca se igraju sa kesama, grančicama i kamenčićima: Totalno drugačiji program vaspitanja najmlađih uspešno zaživeo u Srbiji

Dete crta

Inovativni program predškolskog vaspitanja i obrazovanja “Godine uzleta” predstavljen je u Srbiji još pre 5 godina i od tada se primenjuje u vrtićima, ali se vrši i obuka velikog broja vaspitača u njegovoj primeni.

Umesto sedenja u vrtićima i pokušaja vaspitača da ih animiraju sa igračkama, ovo je sasvim novi koncept koji deci omogućava učenje u njima prirodnim situacijama odnosno svakodnevnim rutinama, igri i istraživanju.

Tako mališani umesto da se igraju u ogoljenim dvorištima okruženi samo zidovima, imaju različite vrste “poligona” i drugih “pomagala” pomoću kojih kroz igru mogu da uče.

Ali ne radi se o skupim dečjim igralištima čiji elementi mogu koštati mnogo, već o dobro osmišljenim sadržajima sastavljenih od raznih prirodnih materijala kao što su grančice, lišće, kamenje, materijali za reciklažu, kartonske kutija kao i mnoge druge stvari koje imamo oko sebe.

Tako se deca igraju i sa kesama, odbačenim pločicama ili rolnama od papira koje za tren postaju šarene ograde, mozaici ili pribor za crtanje krugova na papiru.

Dakle, umesto gotovih igračaka deci se nude materijali od kojih sama uz pomoć kreativnosti i mašte, stvaraju igračke ali i igre.

A ono što je najvažnije, od njih se često traži da u stvaranju učestvuju kolektivno pa se na neki način podstiče zajedništvo, ali se i veći broj mališana animira tako da im zajednički radovi okupiraju pažnju.

– Deca uče da budu mali naučnici, da istražuju svet oko sebe, da prave svoje male teorije o svetu, pretpostavke o njemu, teze… da postavljaju pitanja, prave planove zajedno sa decom i drugim odraslima. Zatim sprovođenje tih planova, preispituju da li su ti planovi realizovani ili ne… dakle, pripremaju se za sve ono što je važno kasnije za buduća zanimanja i život – objasnila je Tanja Spasojević, psihološkinja predškolske ustanove “Moje detinjstvo” iz Čačka a objavljeno je na sajtu UNICEF-a.

Podrška porodicama

Ali ovaj program uključuje i roditelje koji se svakodnevno uključuju u rad sa decom.

Inače, za primenu ovog pristupa, obučeno je više od 95 odsto svih profesionalaca zaposlenih u javnim i privatnim predškolskim ustanovama i osnovnim školama, dok su zaposleni u javnim ustanovama dobili podršku i kroz mentorstvo i horizontalnu razmenu.

Državna sekretarka u Ministarstvu prosvete Anamarija Viček istakla je na današnjem predstavljanju da Ministarstvo u saradnji sa relevantnim organizacijama i partnerskim institucijama intenzivno radi na realizaciji mera i aktivnosti kojima se doprinosi širenju obuhvata dece kvalitetnim predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem.

– Radimo na pružanju podrške porodici u ostvarivanju njene vaspitne funkcije, jačanju profesionalnih kompetencija stručnog kadra, kao i na unapređivanju saradnje sa drugim relevantnim akterima u pružanju društvene podrške deci i porodici, kao što su škola, institucije kulture, zdravstva, socijalne zaštite, lokalna samouprava i drugo. Naši zajednički napori i aktivnosti usmereni su ka građenju sistema predškolskog vaspitanja i obrazovanja koje će biti dostupno svoj deci i otvoreno prema porodici, drugim nivoima u sistemu obrazovanja, lokalnoj i široj društvenoj zajednici – rekla je državna sekretarka Anamarija Viček.

Jedan od partnera Ministarstva prosvete na ovom projektu je UNICEF u Srbiji a prema podacima Završne studije o kvalitetu rada predškolskih ustanova, roditelji se osećaju dobrodošlim i smatraju da je vrtić dobro mesto za decu u kome se podstiče i neguje drugarstvo, ali je i mesto za građenje kvalitetnih odnosa dece različitih uzrasta

Direktorka UNICEF-a u Srbiji, Deyana Kostadinova, istakla je da jednak pristup kvalitetnom, inkluzivnom predškolskom vaspitanju i obrazovanju postavlja osnovu za transformisanje obrazovanja.

– Srbija je ovo prepoznala i definisala kroz svoja strateška opredeljenja i ciljeve i kroz snažnu posvećenost Vlade. I videli smo pozitivne efekte toga. Primenom inovativnih reformi vođenih novom programskom koncepcijom, doprinosimo tome da svako dete dobije pristup kvalitetnom, inkluzivnom predškolskom vaspitanju i obrazovanju – izjavila je Kostadinova.

Tagovi:
Pročitajte još: