fbpx
Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.

Nove mere protiv nasilnika u školama: Čeka ih i društveno koristan rad

Zlostavljanje

Vlada Srbije usvojila je set prosvetnih zakona čime želi da se postigne jačanje vaspitne funkcije škole. Ovi predlozi ulaze u skupštinsku proceduru I čekaju glasanje poslanika.

Usvojeni su: Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju, kao i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima, kojim se omogućava uvođenje nacionalne čitanke.

Borba protiv vršnjačkog nasilja

Ovim setom prosvetnih zakona, kako je istakla resorna ministarka Slavica Đukić Dejanović sistem obrazovanja biće u značajnoj meri unapređen, posebno kada je reč o prevenciji i reagovanju na nasilje školama.

Predložene izmene zakona omogućiće, između ostalog, da od drugog razreda osnovne škole ocena iz vladanja učenika uđe u prosek ocena na polugodištu i kraju godine, kao i mogućnost udaljavanja učenika sa nastave u trajanju od minimum pet dana u slučaju teže povrede obaveza učenika.

Novine donose i mogućnost pojačanog vaspitnog rada sa učenicima koji čine nasilje ili ispoljavaju problematično ponašanje i van škole, ili društveno korisnog rada. Rokovi za pokretanje i vođenje disciplinskog postupka biće skraćeni, a saradnja i komunikacija ustanova koje se bave zaštitom od nasilja biće intenzivirana (škole, MUP, Centri za socijalni rad, lokalne zajednice).

Pojačan vaspitni rad

Škola će, uz učešće roditelja, odnosno zakonskog zastupnika, pojačati vaspitni rad za učenika koji krši pravila ponašanja u školi ili ne poštuje odluke direktora i organa škole. Takođe, neće biti tolerisan ni neopravdan izostanak sa nastave pet časova. Pod lupu nadležnih doći će učenici koji svojim ponašanjem ugrožavaju druge u ostvarivanju njihovih prava, ili počine težu povredu obaveze učenika i povredu zabrane.

Sa takvim učenicima biće pojačan vaspitni rad u okviru odeljenjske zajednice, stručnim radom odeljenjskog starešine, pedagoga, psihologa i posebnih timova. Kada bude neophodno, škola će sarađivati i sa odgovarajućim ustanovama socijalne, odnosno zdravstvene zaštite, kako bi učeniku bila pružena podrška da promeni ponašanje.

Razredni starešina o svemu vodi evidenciju gde unosi podatke o: događaju, učesnicima, preduzetim aktivnostima i merama i rezultatima pojačanog vaspitnog rada. Plan pojačanog vaspitnog rada prave odeljenjski starešina, stručni saradnici, odnosno tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.

Društveno koristan rad

Ovih mera neće biti pošteđeni ni učenici koji neku povredu učine i van škole, a prijavu nasilja škola prijavljuje Ministarstvu.

Zakon donosi i meru da se u okviru pojačanog vaspitnog rada sa učenicima realizuje i društveno koristan, odnosno humanitarni rad. Bliže uslove o načinu, sadržaju, dužini, mestu i vremenu obavljanja društveno korisnog, odnosno humanitarnog rada propisuje ministar.

Prelazak u drugu školu

Takođe, ukoliko tokom vaspitno-disciplinskog postupka učenik, roditelj odnosno staratelj podnese zahtev da se učenik ispiše iz škole, izdavanje ispisnice se odlaže do okončanja vaspitno-disciplinskog postupka i na tu odluku ne postoji pravo žalbe.

Prilikom upisivanja učenika u drugu školu u toku školske godine, podaci o izrečenim vaspitnim i vaspitno-disciplinskim merama moraju biti uneti u odgovarajući deo obrasca ispisnice. Škola u kojoj učenik nastavlja školovanje je u obavezi da prati njegovo ponašanje i sprovodi pojačan vaspitni rad.

Mentalno zdravlje mladih

Protekle nedelje održana je sednica Radne grupe za mentalno zdravlje mladih, na kojoj se razgovaralo o smernicama za osnovne i srednje škole pred početak školske godine.

Okosnica smernica za škole jeste rad sa učenicima na vrednostima kao što su tolerancija, empatija, unapređenje međusobnih odnosa zasnovanih na saradnji i rauzmevanju, uz poštovanje međusobnih razlika. Tako će učenici od petog do osmog razreda imati novu slobodnu nastavnu aktivnost vrednost i vrline kao životni kompas.

Ministarka Đukić Dejanović najavila je da će početak školske godine biti takav da će prva i druga nedelja biti drugačije nego ranije godina.

“U prvoj nedelji biće tih tematskih razgovora, radionica, savetovališnog rada, biće upućeni nastavnici i učenici da u sklopu sopstvene kreativnosti, u zavisnosti od uzrasta deteta, od tipa škole, izaberu teme iz više oblasti za koje smatraju da su za njih prioritetne. U drugoj nedelji meriće se znanja, ali bez ocenjivanja. Kolektivni duh će se negovati kroz identitet škole kom će se pridavati mnogo veći značaj”, istakla je ministarka prosvete.

Takođe, učešće pedagoga biće intenzivirano tokom septembra, posebno za učenike koji prelaze u peti razred ili upisuju prvi razred srednje škole, kako bi se što bolje adaptirali na novu sredinu.

Na osnovu iskustva nakon tragedije u Osnovnoj školi “Vladislav Ribnikar”, formirani su krizni timovi koji će uvek biti u pripravnosti, spremni za reagovanje u kriznim situacijama.

Podsetimo, maloletnom K. K. koji je počinio zločin u školi ubivši devetoro svojih drugova i domara škole, biće omogućen završetak osnovnog obrazovanja u školi “Dr Dragan Hercog”, pošto je osnovno obrazovanje po zakonu obavezno.

Tagovi:
Pročitajte još: