Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.
Search
Close this search box.

Oprez: Da li delite previše informacija na internetu? Pogledajte šta ljudi objavljuju, a ne bi smeli

Telefon

Mnogo ljudi sve više muči zabrinutost u vezi s tim šta kompanije koje su vlasnici društvenih mreža rade s njihovim podacima. Pa ipak, mnogi od njih prilično su nepažljivi kada je reč o deljenju ličnih podataka na globalnoj mreži. Hajde da pogledamo informacije kojima nije mesto na društvenim mrežama i onlajn uopšte, ako želite da zaštitite svoju privatnost i bezbednost. Opreza nikad dosta, naročito u ova vremena.

1. Putovanje

Razmislite dvaput pre nego što se pohvalite svojim predstojećim odmorom ili objavite slike dok ste na putovanju. Nikada ne znate ko bi mogao da vidi ove informacije i da ih upotrebi da vam naudi tako što će vam, na primer, opljačkati stan dok ste udaljeni stotinama ili hiljadama kilometara.Zato nikada ne delite detalje ili fotografije sa svog putovanja pre nego što se vratite. Isto važi i za fotografije kuće ili zgrade u kojoj živite.

2. Lokacija

Društvene aplikacije koriste geolokaciju (s vaše IP adrese ili ugrađenog GPS-a vašeg pametnog telefona) da bi vam omogućile da označite svoju lokaciju u svojim objavama.

Pre objavljivanja, uverite se da sajt automatski dodaje informacije o vašoj lokaciji. Ako jeste tako, isključite tu funkciju pre objavljivanja. U većini slučajeva, nema razloga da delite svoju lokaciju s bilo kim ko može da vidi objavu.

Takođe, dobra je ideja da obrišete metapodatke fotografije pre nego što je otpremite i objavite, jer oni takođe mogu otkriti gde je snimljena, kao i sa kojim uređajem.

Ne objavljujte svoju fizičku adresu i brojeve telefona, osim ako je to apsolutno neophodno za posao koji obavljate.

3. Podaci za ličnu identifikaciju

Sajtovi kao što je Facebook su prepuni dragocenih podataka za ljude koji koriste ovu platformu za krađu identiteta. Zbog toga bi trebalo da izbegavate deljenje informacija koje se mogu koristiti za verifikaciju vašeg identiteta, kao što je, recmo. vaš pun datum rođenja.

Nikada ne delite fotografije svoje vozačke dozvole, pasoša ili kreditne kartice koje sadrže lične podatke za koje ne želite da budu objavljeni.

Takođe, obratite pažnju na takozvane zabavne kvizove koji malo-malo kruže društvenim mrežama. Traže od vas da odgovorite na pitanja gde ste išli u školu, kako se zvao vaš prvi ljubimac i slično.

Takva pitanja se često koriste kao sigurnosni mehanizam za zaštitu korisničkih naloga na mreži. Na sreću, ova vrsta zaštite je sve ređa, ali nije potpuno i nestala.

4. Lične pritužbe i gunđanja

Iako se možda ne osećate tako, društvene mreže nisu dobro mesto za iznošenje pritužbi. Ako želite da se požalite na svog šefa, kolege ili rođake, neko će to verovatno videti i reći osobi na koju se žalite. I tu može da nastane problem.

Moguće je i da će potencijalni budući poslodavac pročešljati vaše društvene mreže pre nego što donese odluku da li će vas zaposliti.

Zato nemojte objavljivati ništa što ne biste želeli da drugi pročitaju. Svoje pritužbe i kuknjave poverite ličnom dnevniku, u koji možete da pišete šta god hoćete.

5. Skupe nove igračke

Mnogi ljudi vole da dele slike svojih novih “igračaka” na društvenim mrežama – kao što su pametni telefon, laptop, automobil, TV, nakit ili slično. Koliko god želite da se hvalite, nemojte to da radite. Razloga je više, ali hajde da se zadržimo na dva.

To je znak nedostatka ukusa i pristojnosti
Što više ljudi koji znaju da posedujete nešto vredno, veće su šanse da će neko od njih poželeti i da vas opljačka.
6. Saveti osetljive prirode

Nemojte se baviti davanjem medicinskih ili pravnih saveta na društvenim medijima, čak i ako ste lekar ili advokat. U velikoj većini slučajeva nećete imati dovoljno informacija ili uvida u širu sliku da biste pomogli osobi koja traži savet.

Ako je neko bolestan ili u nevolji, on treba da potraži stručnu pomoć. Ovo se takođe odnosi na savete o vežbanju, gubitku težine, ishrani, finansijama, odnosima i drugim osetljivim temama.

U suprotnom rizikujete situaciju u kojoj vaš savet može prouzrokovati više štete nego koristi, pa čak i dovesti do tužbe.

7. Lažna darivanja i takmičenja

Preduzeća često koriste društvene medije za hostovanje poklona i takmičenja, uglavnom zato što je tako lako kliknuti na “share” i ne razmišljati dvaput o tome. Iako postoji mnogo legitimnih poklona na Fejsbuku i drugim mrežama, trebalo bi dobro da razmislite pre nego što ih olako podelite.

Zašto? Pa, ako to radite stalno, moguće je da idete na živce bar nekim svojim prijateljima. Pored toga, mnoga takva takmičenja i pokloni su, u stvari, prevare osmišljene da šire zlonamerni softver ili prevare ljude da podele osetljive lične podatke. Zato treba da pazite šta i kako delite.

8. Privilegovane informacije

Informacije koje ste dobili u poverenju, posebno poslovne prirode, nemaju šta da traže na društvenim mrežama, ili na internetu uopšte. Razgovor o tome da će neko dobiti otkaz sledeće nedelje, strategija vaše kompanije za narednu godinu i druge insajderske informacije mogu vas dovesti u velike probleme.

Ovo se odnosi i na vašu porodicu. Ne objavljujte osetljive informacije o događajima u vašoj porodici u koje drugi ljudi ne moraju da budu upoznati.

9. Sve što ne želite da objavite

Ovo se odnosi na sve što nije gore navedeno, a ne želite da bude objavljeno. Jednom kada se nešto objavi na vebu, skoro je nemoguće to potpuno ukloniti. Setite se, na primer, kako je Severina prošla sa svojim kućnim spotovima.

Čak i ako postavite svoje postove da ih vide samo vaši prijatelji, ne postoji način da sa sigurnošću utvrdite ko je video, sačuvao ili delio vaše objave i fotografije s nekim drugim. Neko uvek može da pošalje snimak ekrana drugoj osobi koja ne može da vidi post.

Dakle, ako objavite nešto danas i požalite zbog toga dve godine kasnije, možda ćete moći da to izbrišete sa svog naloga, ali nikada ne može biti potpuno izbrisano sa globalne mreže.

Zato se držite pravila koje kaže: Ne postavljajte i ne delite ništa što ne biste želeli na naslovnoj strani novina, napominje Make Use Of.

Tagovi:
Pročitajte još: