Sezonske namirnice za bolji imunitet

Polako se primiče prava zima i svakako treba misliti na imunitet pre nego što počne sezona respiratornih oboljenja. Evo nekih dostupnih namirnica za koje je u nauci poznato da direktno ili posredno podstiču odbrambene sposobnosti organizma.

Beli luk. Ako se može reći da postoji pravo vreme da uključite beli luk u ishranu, onda je to vreme upravo sada. Pored ostalih korisnih supstanci, beli luk sadrži alicin, jedinjenje koje deluje protiv svih vrsta virusnih, gljivičnih i bakterijskih infekcija. Ali, da bi se alicin u potpunosti aktivirao, potrebno je da svež beli luk sitno iseckate i ostavite da stoji minut-dva izložen vazduhu, pre nego što ga pojedete. (Kuvani ili prženi beli luk u jelu nema tako jako dejstvo kao svež.)
Đumbir. Đumbir podstiče varenje, cirkulaciju krvi i pomaže eliminaciju sluzi – što su sve važni faktori u prevenciji oboljenja disajnih puteva. Možete ga grickati svež ili dodati pola kašilice đumbira u prahu u čaj – dejstvo je isto, samo što će ukus biti mnogo ljući ako grickate svež đumbirov koren.
Ljuta papričica. Pomaže da se razloži sluz, pojača cirkulacija i zagreje organizam, pa je zato prirodno preventivno sredstvo za jačanje odbrambene sposobnosti organizma protiv prehlada.
Paštrnak. Ovo pomalo zanemareno povrće daleko je više od začina za supe i variva. Izuzetno je bogat vitaminom C, koji nam je posebno potreban u zimskom periodu. (Uzgred, paštrnak je bogat i kalijumom koji doprinosi regulaciji pritiska.) Da biste maksimalno iskoristili vitamin C iz paštrnaka, nemojte ga satima kuvati u supi, već ga kratko skuvajte na pari ili prodinstajte na nekom kvalitetnom ulju pa poslužite kao prilog uz obrok.
Jabuke. Nema sumnje da su jabuke najpristupačnije jesenje i zimsko voće. Kora jabuke bogata je kvercetinom, supstancom koja deluje antiupalno i antialergijski (odlično za grlo i sinusa). Osim toga, bogata je biljnim vlaknima i vitaminima. Ako vam po hladnom vremenu sveže jabuke ne prijaju, ispecite ih – neće izgubiti gotovo ništa od svojih korisnih svojstava. 
Batat. Ovaj narandžasti koren sličan krompiru izuzetno je bogat beta karotinom i vitaminom C, koji štite organizam od virusnih infekcija. Pravilnom pripremom se većina ovih sastojaka očuva, pošto se batat brže kuva ili prži nego krompir (manje izlaganje toploti).

Sledeće dve namirnice smo već pominjali u nedavno objavljenom članku o 8 nutritivno najvrednijih jesenjih namirnica, ali ćemo ih pomenuti i ovde, jer deluju na imunitet.

Bundeva. Kao i batat, bogata je beta karotinom i vitaminom C i cinkom, za koji se zna da deluje protiv virusnih infekcija. Topla supa od bundeve začinjena sveže mlevenim biberom odlična je da “preseče” prehladu.
Cimet. Cimet zagreva organizam, pa je zato dobar protiv prehlade. Zato je korisno, kako postaje sve hladnije, redovno dodavati pomalo cimeta u čaj i kafu, ili ga kombinovati sa voćem (npr. posuti njime pečene jabuke).

Preuzeto: Zdravahrana.com