Your API key has been restricted. You may upgrade your key at https://www.weatherbit.io.
Search
Close this search box.

Kako sprečiti nove gume da proklizavaju?

gume

Nove gume svi vole odmah da testiraju.

I to često oštrom vožnjom.

Pogotovo ako su iste gume korišćene pet-šest godina, a onda sve četiri kupljene potpuno nove i kvalitetnije.

Zar postoji bolji način da se proceni koliko se auto bolje ponaša sa novim nego sa starim gumama?

Ovo, nažalost, ni namanje nije preporučljivo, jer može da bude i veoma opasno.

Razlog? Potpuno nove gume su bukvalno „klizave“.

Stvar je u tome da one treba da pređu određenu kilometražu da bi počele dobro da drže asfalt.

Ovo nije nikakav mit ili „navika“ iz prošlosti kada su se gume pravile od nekvalitetnije smeše ili bilo šta slično.

Proizvođači pneumatika savetuju da se nakon montiranja novih guma vozi veoma pažljivo, tako da po tom pitanju nema nikakve dileme.

Koliko pažljivo treba da vozim sa potpuno novim gumama?

Zavisi od slučaja do slučaja – od vašeg uobičajenog načina vožnje, snage automobila, samih guma… Mnogo je faktora u igri, pa na samom vozaču ostaje da proceni do koje granice sme da ide.

U svakom slučaju – treba biti pažljiv sa novim gumama.

Nikad ranije nisam čuo da gume moraju da se „uhodavaju“?!

To što niste čuli nikad ranije, ne znači da to nije potrebno.

Neki proizvođači daju upozorenje i savete po ovom pitanju, a neki tu problematiku jednostavno ne pominju – možda smatraju da će većina vozača jednostavno ignorisati savet da nekoliko stotina kilometara treba da voze pažljivo, pri čemu takva „priča“ može da ima i negativan marketinški uticaj.

Koji su konkretno razlozi za ovo upozorenje?

Novi pneumatici imaju površinski sloj koji treba da se skine pri umerenoj vožnji. Tek tada dobijaju svoje pune karakteristike – ovaj period „uhodavanja“ može da potraje i više stotina kilometara.

Koliko dugo treba da se „uhodavaju“ nove gume?

Nekoliko stotina kilometara. U početku treba da budete najpažljiviji, a postepeno kako gume „sazrevaju“ i kako se vi navikavate na njih, možete sve više da se vraćate na svoj uobičajeni stil vožnje.

Na primer, Continental savetuje da se pažljivije vozi prvih 800 kilometara (izvor). Možda deluje suludo da gume treba da se uhodavaju skoro 1.000 kilometara, ali ne zaboravite da je to samo savet kako biste bili što bezbedniji na putu.

Ne postoji precizno određena granica nakon koliko kilometara su gume „uhodane“. Kao što smo već napisali, na čitavu priču oko „uhodavanja“ utiče mnogo faktora.

Kako da „uhodavam“ nove gume?

Ne morate da primenjujete nikakvu specijalnu „taktiku“. Jednostavno vozite pažljivije i nežnije.

a) Nežnije kočite (pratite saobraćaj da biste na vreme mogli blago da usporite)
b) Laganije ubrzavajte
c) Sporije i pažljivije ulazite u krivine
d) Izbegavajte vožnju visokim brzinama (ukoliko možete, naravno)
e) Ostavljajte veću distancu u odnosu na vozila ispred vas (mada smo svesni da često drugi vozači odmah iskoriste tu priliku da se ubace u tu prazninu, ali učinite šta možete).

Detaljnije objašnjenje

Ne želimo da vas opterećujemo detaljima, ali ovo je suština:

a) Lubrikant – da bi se nakon procesa proizvodnje guma što lakše izvadila iz kalupa koristi se silikonski lubrikant (podmazivač) koji sprečava slepljivanje. Taj lubrikant ostaje na gumi sve dok se ne potroši taj površinski sloj gume. Ne može da se ukloni brisanjem ili na neki sličan način, osim fizičkim uklanjanjem površinskog sloja gume.

Nije u pitanju samo ovaj lubrikant, već je i sama površina gume zbog procesa proizvodnje takvih karakteristika da je „klizava“. To znači da bi i bez lubrikanta nova guma lošije držala put u odnosu na gumu koja je već prešla npr. 500 km.

b) Dublja šara u odnosu na stare gume – razlika u dubini šare između novih i starih guma ponekad može da bude prilično velika. To može da dovede i do subjektivno drugačijeg osećaja u vožnji i do malo sporijih reakcija automobila na okretanje volana.

Ovo može da bude znatno primetnije kada je reč o zimskim gumama sa dubokom šarom, naročito kada se vozi pri visokim temperaturama kada je guma mekša nego pri nižim temperaturama ili se guma zagreje zbog oštrije vožnje.

Moramo da uzmemo u obzir i subjektivni osećaj vozača, kao i to da sam vozač mora da se navikne na drugačije ponašanje novih pneumatika.

Tu su još i neka sredstva koja se nakon proizvodnje nanose na gumu kako bi se guma zaštitila od raznih negativnih uticaja pre prodaje krajnjem korisniku, ali to već zavisi od proizvođača do proizvođača. Podsetimo se, i guma koja stoji u skladištu ili prodavnici vremenom gubi prvobitne karakteristike zbog uticaja kiseonika, ozona, itd.

Kočenje sa ABS-om i bez ABS-a

Kod automobila bez ABS-a lakše će doći do blokiranja točkova kada su u pitanju nove gume, a to blokiranje može da „skine“ određeni sloj gume, što nikako nije poželjno. Stoga treba biti još pažljiviji prilikom kočenja kod automobila bez ABS-a.

Zaključak

“Uhodavanje” može da traje i znatno kraće, odnosno može da se obavi tokom znatno manjeg broja kilometara u zavisnosti od podloge (grublji asfalt će brže skinuti „problematičan“ sloj), stila vožnje (agresivnija vožnja će brže skinuti „klizavi“ sloj), broja krivina i skretanja…

Uglavnom – ako je reč o potpuno novim gumama, kako kilometri budu prolazili gume će sve bolje držati asfalt, a i vi ćete se navikavati na drugačije ponašanje vozila na putu.

Preuzeto: 24sedam

Foto: Pixabay

Tagovi:
Pročitajte još: